maanantai 17. syyskuuta 2012

Ikemenit - nuo kauniit miehet


Länsimaalaisessa kulttuurissa sana metroseksuaali alkaa olla tuttu hyvinkin monelle.  Kyseinen ilmiö on rantautunut myös japaniin, joka nuorten miesten keskuudessa kulkee nimellä ikemen. Ikemen tarkoittaa miestä, joka huolehti ulkonäöstään.

Ikemen-sana tuli käyttöön japanissa vasta n. 2000-luvun paikkeilla, jolloin sana tarkoitti komeaa miestä. Myöhemmin sana alkoi muokkaantua tarkoittamaan niitä miehiä, jotka näkivät todellakin vaivaa ulkonäkönsä eteen. Nykyään japanilaisten nuorten kuullaan käyttävän myös sanaa kireo, joka on suora muunnelma sanasta kirei, kaunis. 

Japanissa kasvavana trendinä nuorten miesten (20-30-vuotiaiden) keskuudessa on levinnyt kiinnostus omaan ulkonäköön ja sen hoitoon. Japanilaiset ikemenit voivat käyttää jopa 11 000 jeniä (n. 110€) kuukaudessa pelkästään kauneudenhoitotuotteisiin itsessään. Tärkeintä on näyttää hyvältä hinnalla millä hyvänsä. Ulkonäön hoitoon kuulu lisänä myös muodikkaat vaatteet.

Narsismi ei kuulu ikemenejen luonteenpiirteeseen vaan juuret kauneudenhoitoon ovat paljon monimutkaisemmat kuin pelkkä pinnallinen näyttämisen halu tai turhamaisuus. Eräs japanilaiselle iltapäivälehdelle poseerannut ikemen totesikin; Mitä väärää on haluta tuntea itsensä hyväksi? Hän koki itsevarmuuden töissä ja siviilissä kumpuavan omasta huolitellusta ulkonäöstään. Kun hän oli itsevarma ulkonäöstään, oli hän itsevarma myös henkisesti. Tämä auttoi myös töissä, jossa asiakaspalvelu oli päätehtävänä. Ikemenejä kohtaan näytettyä halveksuntaa mies kommentoi olkapään kohautuksella. ”Naiset voivat tuntea olonsa uhatuksi, jos heitä vastaan kävelee heitä paremmin laittautunut mies. ”

Beaty World Soken tutkimuslaitos teki vuonna 2011 Rectuir Co:n rahoittaman kyselyn, johon vastasi  500 miestä. 37% 25-29 vuotiasta miehistä sanoi olevansa kiinnostuneita kauneudenhoidosta ja sen palveluista, kun taas 30-49 vuotiaista miehistä saman vastauksen antoivat 28% vastanneista. Tutkimuksen tulos osoitti, että miesten kauneudenhoito on nopeassa nousussa japanissa. Johtavat tuotemerkit ovat huomanneet tässä markkinaraon ja nopeuttavat kasvua valmistamalla erikseen miehille suunnattuja kauneudenhoitotuotteita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Laita viestiä, kommentit piristävät aina päivää ^-^
Luen jokaisen kommentin jonka saan ja suurella todennäköisyydellä myös vastaan niihin ◉ω◉

Muistathan käyttää siivoa kieltä, koska kirosanoja ja haukkumia sisältävät viestit päätyvät auttamattomasti roskapostiin.

* ✩* ✩* ✩* ✩* ✩* ✩* ✩* ✩* ✩* ✩* ✩* ✩* ✩* ✩* ✩* ✩* ✩* ✩* ✩* ✩* ✩* ✩* ✩* ✩

Send a message, comments always bright up my day ^-^
I will read every comment what I get and very probably I will reply also. ◉ω◉

Please remember to use clean language, otherwise comment will automatically go to the trash.